Miért fontos a testmozgás?

Edzés

Cikksorozat 

Edzés

1. Miért fontos a testmozgás?

2. Hogyan lehetünk formásabbak?

3. Miért szükséges súlyzókat is használnunk?

4. Miért fontos, hogy erősebbek is legyünk?

5. Mi az örök fiatalság forrása?

7

Bármilyen furcsán is hangzik, a testmozgás nem tesz egészségesebbé!

Az igazság az, hogy valójában a testmozgás krónikus hiánya tehet egyre betegebbé. És ez óriási filozófiai különbség, amit ha megértesz, akkor azt is megérted, miért kell a testmozgásnak optimális arányban az életed szerves részét képeznie.

A mozgás pontosan ugyanolyan alapvető létszükséglet testünk optimális biokémiai működéséhez, mint a levegő, a víz, a napfény, az alvás, vagy az élelem. Mindezek nélkül gyakorlatilag nem létezhetnénk, nem létezhetünk. A szervezetünk kizárólag mindezek optimális megléte esetén tudja megfelelően ellátni feladatát és életfunkcióit. Tehát ha jól belegondolsz, nem ezeknek a jelenléte az, ami egészségesebbé tehet, hanem mindezek krónikus hiánya, vagy éppen a túlzott alkalmazása, magyarán mindig az optimálistól való jelentős eltérés az, ami megbetegíthet, ami elronthatja a meglévő egészségedet. Önmagában tehát semmiről nem állíthatjuk azt, hogy egészséges, csupán azt, hogy az emberi szervezet harmonikus működéséhez optimális, vagy sem. Bármiről is legyen szó, az optimálistól való jelentős és hosszabb ideig történő eltérés az, ami kizökkent az egészségi állapotból, tehát ami megbetegít. Minden megbetegíthet, ha túlzásba visszük, de az is, hogy ha az létszükséglet, és nem jutunk hozzá megfelelő minőségben, mennyiségben és arányban.

Bárhonnan is nézzük, az egészség a testünk alap állapota. Furcsa is lenne, ha nem így lenne. Az evolúciónak, fajfenntartásnak nem lehet más az alapvető célja, hogy minden ember egészségesen jöjjön a világra, és ez élete végéig meg is maradjon. Ez a velünk született alapvető egészségi állapot viszont elromolhat, és ahogyan ezt magunkon és a környezetünkön tapasztalhatjuk, bizony idővel el is romlik, sajnos már egyre korábban.

Azért nem létezik, és nem is fog soha létezni olyan csodatevékenység, csodapirula, csodamódszer, csodakezelés, csodarecept, vagy csodaszérum, ami varázsütésre egészségessé tehet, mert ez egy sok-sok részterületből álló harmonikus összesség.

Magyarán, életmód!

Mindezek mentén viszont fontos megértenünk azt a megközelítésbeli különbséget, hogy az egészséges életmód valójában szintén nem az, ami egészségessé tesz. Az egészséges életmód nem más, mint a testünk számára olyan optimális körülmények megteremtése, ami abban támogat, hogy az egészséged fenntartható legyen, de inkább, hogy ne betegedhess meg. Az egészséged visszaállításáról és fennmaradásáról pedig senki más, csak a saját szervezeted tud megfelelően gondoskodni.

Összefoglalva tehát amit mi tehetünk az nem más, mint megteremtjük a testünk számára azokat a körülményeket, amik által és mentén optimálisan tud működni, és amik hatására az öngyógyító folyamatokon keresztül újra egészségessé teheti saját magát!

Nézzük meg, hogy melyek azok a fő területek, amikkel ezeket a feltételeket megteremthetjük. Ha ezen területek bármelyikén az optimálistól való eltérés mutatkozik hosszú távon, akkor az szinte törvényszerűen zökkenti ki a testünket a harmóniából, és ezáltal az egészségi állapotából. Ez értelemszerűen fordítva is igaz, tehát ha ezen területek mindegyike minél jobban közelít ismét az optimálishoz, annál közelebb kerülhetünk a teljes egészséghez is.

Az egészségünk fenntartásért felelős életmódunk fő területei:

1. testmozgás, fizikai aktivitás, ellenállások leküzdése
2. táplálkozás, folyadékbevitel
3. légzés, alvás, pihenés, regeneráció, rekreáció
4. környezeti behatások: napfény, méreganyagok, elektromosság, hőmérséklet
5. társas és szociális kapcsolatok és tevékenységek
6. önmegvalósítás, mentális és szellemi tevékenységek

Ezeket a területeket nem lehet elválasztani egymástól, ugyanis rengeteg átfedés van köztük, illetve egyik terület szorosan hat a másikra. Ellenben mindegyik fő területnek megvan a jól körülírható keretrendszere, ami az emberi faj számára optimális feltételeket teremt az egészség fenntarthatóságához.

A testmozgás egy elengedhetetlen fő részegysége a nagy egésznek, a harmonikus életmódnak, tehát az egészségnek. Ezt egyszerűen nem tudod pótolni semmivel, bárki, bármivel is akarja veled elhitetni ennek az ellenkezőjét. Ha hosszú távon nincs meg az optimális testmozgás, akkor egész egyszerűen nem lehetsz egészséges, bármennyire is figyelsz az összes többi részterületre!

De miért kell minderre ilyen tudatosan figyelnünk a mai világunkban?

Erre a kérdésre a válasz nagyon egyszerű. Azért, mert mindezt, amire nekünk jelen korunkban tudatosan kell figyelnünk, az a törzsfejlődésünk túlnyomó részében, konkrétan többmillió éven keresztül a mindennapi tevékenységeink és életkörülményeink alapját képezte.

Tiszta levegőn és a napon voltunk, közvetlen kapcsolatban voltunk a természettel. Szinte minden nap rengeteg testmozgással kellett megszereznünk a tápanyagban gazdag és jelentősebb feldolgozás nélkül is biztonságosan fogyasztható táplálékot, mindezt a természet adta megfelelő mennyiségben és arányban. Gépek hiányában szintén rengeteg testmozgással végeztük a környezetünk tudatos alakítását is. Tiszta ivóvízhez jutottunk szintén a közvetlen környezetünkből. Nem voltak körülöttünk mesterséges méreganyagok és egyéb káros behatások. Ha lement a nap, pihentünk, aludtunk, regenerálódtunk, rekreálódtunk. Kis családias szeretetteljes közösségekben éltünk, mindenkinek megvolt a maga nélkülözhetetlen szerepe és identitása a közösség létezésében, amit saját képességeinek legmegfelelőbben tudott kamatoztatni, és amiért megfelelő elismerésben és megbecsülésben részesült. Csak néha kerültünk stresszesebb helyzetbe, de alapvetően nyugodt körülmények között létezhettünk, nem kellett egész nap millió dologgal is egyszerre foglalkoznunk, csak ami a mi fő feladataink közé tartozott.

Ha a mozgást kiragadjuk, hiszen itt leginkább mégiscsak ezzel foglalkozunk, akkor elődeink másztak, kúsztak, emeltek, cipeltek, hordtak, sétáltak, futottak, ugrottak, dobtak, toltak, húztak, stb… Nem csak a saját testüket kellett magabiztosan mozgatniuk a létfenntartásért, hanem különböző külső, viszonylag nehéz ellenállásokat is. Tehát funkcionális mozgásminták sokaságát végezték nap mint nap, elképesztően változatos külső terhelések mellett.

Ehhez az életmódhoz alkalmazkodott genetikai szinten a lehető legtökéletesebben az emberi faj szervezete, tehát a mi, a Te tested is. Ettől az életmódtól párezer, de igazán radikálisabban csak gyakorlatilag párszáz-pártíz éve tértünk el olyan mértékben, ami ezt a rendkívül harmonikusan működő, de elképesztően bonyolult és összetett biológiai rendszert alapjaiból teheti, és sajnos teszi is tönkre.

Ez az oka, amiért erre nekünk tudatosan kell figyelnünk. Ha ezt nem tesszük meg, akkor a természetes szelekció így vagy úgy, de ismét elvégzi a neki szánt feladatát, ahogyan ezt folyamatosan meg is tette már sokmillió éven keresztül. Viszont erre nekünk személy szerint nincs soktízezer-sokszázezer évünk, ami az evolúció léptékével mérve csupán pár másodpercnek számít, és ami genetikai szinten minimálisan kellhet ehhez a radikálisan új életkörülményhez történő alkalmazkodáshoz. Nekünk, ezzel együtt Neked is erre bizony a legjobb esetben is csak maximum 80-100 (120?) év adatik meg.

A folytatáshoz kattints a következő cikkre:
>> Mitől leszel formás?

7

Megoldást keresel?

Amennyiben érdekes lehet számodra egy komplexen fejlesztő mozgásprogram, kattints a gombra!